“El treball decent: un bé per a la salut mental”

Comunicat pel Dia Mundial per la Seguretat i la Salut en el Treball

Els temps massa ajustats per al lliurament de tasques són un factor estressant. Foto: Pexels-Jéshoots.

Els departaments de Pastoral de la Salut i Pastoral del Treball de la Conferència Episcopal Espanyola han fet públic el comunicat “El treball decent: un bé per a la salut mental” amb motiu del Dia Mundial per la Seguretat i la Salut en el Treball que s’escaurà el 28 d’abril proper. Els signants alerten sobre la situació de tantes persones que, per patir una malaltia mental no poden accedir a una ocupació i d’aquelles altres que a causa de les condicions laborals acaben patint alguna malaltia mental.

Els problemes de salut mental afecten al voltant de 75 milions de persones a Europa, i a 8 milions de persones a Espanya, sent els més habituals l’ansietat i la depressió. “Les persones amb problemes de salut mental tenen, igual que la resta de ciutadans, dret a la feina”, recorden, ja que la Federació Mundial de la Salut Mental estima que al voltant del 80% dels individus amb trastorns mentals seriosos es troben aturats, mentre que un 70% vol treballar.

Diverses cites de la Doctrina Social de l’Església apuntalen els arguments a favor de l’atenció a les condicions de vida i laborals de les persones, el respecte a la dignitat i la creació d’espais segurs i acollidors per garantir el benestar integral. És el cas de Caritas in veritate, del papa Benet XVI: “Quan la incertesa sobre les condicions de treball a causa de la mobilitat i la desregulació es fa endèmica, sorgeixen formes d’inestabilitat psicològica, de dificultat per obrir-se camins coherents a la vida” (CV, 25).

“A les Unitats de Salut Laboral veiem, sobretot i cada vegada més, trastorns de salut mental de tipus ansiós i depressiu, sobretot. Aquests trastorns s’han incrementat després de la pandèmia; abans representaven el 60-70% de casos, en l’actualitat, i post COVID, estem al 80 i 80 i escaig per cent de casos notificats per part de l’atenció primària”, indicava en entrevista al Llevat dins la pasta de Ràdio Estel, Immaculada Cortès Franch, metgessa, i cap de Servei de Salut i Treball (SERSiT), i de la Direcció de l’Observatori de Salut Pública (DOBSAL) de l’Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB).

En aquesta entrevista, la Dra. Cortès es referia als determinants socials de la salut, que “són aquelles circumstàncies en que les persones neixen, creixen, viuen, treballen i envelleixen. Aquests factors són l’habitatge, l’educació, l’entorn on vius o el treball i les condicions de treball, que són molt importants”. I continuava: “Des d’aquest punt de vista, hi ha diferents aspectes del treball (i les condicions) que afecten la salut mental, específicament. Per exemple, el fet d’estar a l’atur, les situacions de precarietat com ara els baixos salaris, la incertesa, etc. I després hi ha el gran grup dels riscos psicosocials del treball, que sabem que també té un impacte molt important en la salut de les persones i específicament als trastorns de salut mental, entre d’altres. Els infarts, per exemple, hi ha evidència científica molt sòlida que una de les causes són els riscos psicosocials a la feina.”

Podeu escoltar l’entrevista a continuació:

Deixa una resposta

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

  • All Posts
  • Notícies
  • All Posts
  • Opinió
Subscriu-te al nostre butlletí

No enviem correu brossa! Llegeix la nostra política de privacitat per a més informació.

  • All Posts
  • Notícies
SALILLUM 20

EDITORIALA collibè de gegants ENS HI ENDINSEMÉs possible evitar la impunitat empresarial? TRIBUNA A PEU...

SUBSCRIU-TE A L'E-BUTLLETÍ

      C/Tapioles, 10 2n, 08004 Barcelona
     93 505 86 86

    © 2024 ACO. Tots els Drets Reservats.

    Un web de Mauricio Mardones